ÚVOD / Blog / Proč jsou stále tablety nejen na základních školách tabu?

Proč jsou stále tablety nejen na základních školách tabu?

Pamatuji si, jako by to bylo včera, kdy společnost Apple v roce 2010 poprvé představila trhu svůj iPad. Když jsem tehdy sledoval Steva Jobse, jak prezentuje placatou krabičku, na které je možné psát, ze které je možné mít přístup k internetu, spouštět aplikace, číst si knížky, poslouchat hudbu nebo sledovat filmy, říkal jsem si: Wow, konečně něco do škol.
Ano, iPad a obecně tablety jsou ideálními zařízeními do škol. Jsou skladné, lehké, rychlé (nečekáte deset minut, než je nastartujete) a umí strašně moc věcí. Mimo jiné také oživí výuku a jsou tak ideální prostředek pro její co největší interaktivitu.
A jak jsme na tom po šesti letech? V zahraničí jsou tablety stále častěji a masivněji využívané na různých stupních škol. Ať už se jedná tzv. K-12 nebo i univerzity. A není to jen tím, že zde byl iPad představen jako první. Víte například, že ministerstvo školství Spojených arabských emirátů v roce 2012 rozhodlo, že každý student vysoké školy bude mít svůj iPad a o rok později bude mít i svůj MacBook? Tehdy mi kolegové z Apple říkali, že to pro ně byla docela výzva, dodat během dvou měsíců přes dvacet tisíc iPadů…
Obecně se dá říct, že zkušenosti s používáním tabletů jsou pozitivní a vedou k lepším studijním výsledkům. Např. kolegové z Essa Academy z Velké Británie dlouhodobě používají k výuce iPady, předtím se jednalo o iPody. Díky těmto zařízením se daří studenty víc motivovat, žáci dosahují lepších výsledků například v jazycích nebo i matematice. Jak jsme na tom v České republice? Existuje zde celá řada progresivních škol – od základních přes střední až po vysoké – které tablety aktivně zapojují do výuky a kterým tato zařízení velmi pomáhají. Na naší škole iPady používáme od roku 2012 a byli jsme mezi vysokými školami vůbec první. Bohužel, stále zůstáváme mezi prvními.
V českém prostředí existují různé servery a uskupení zabývající se používáním tabletů ve výuce (např. www.ipadvevyuce.cz, skolstvi.24u.cz/ipadproucitele, www.ipadvetride.cz). Společnost 24U pořádá od roku 2011 každý rok Učitelský summit (www.ucitelskysummit.cz), jehož tématem je moderní vzdělávání, progresivní metody výuky a zapojování Apple technologií do výuky. Mimo jiné mají iPady velké úspěchy a jsou obrovským pomocníkem na poli speciálních škol (www.i-sen.cz). Jaká je přitom podpora státu? V roce 2013 vypsal stát výzvy na podporu digitalizace škol a mimo jiné i na nákup tabletů do základních a středních škol. A jak to dopadlo? Bohužel jako celá řada dalších projektů v ČR. Vzpomínáte na projekt Internet do škol? Tak asi tak nějak podobně… A to je velká škoda.
Tablety mají obrovský potenciál být dobrý pomocníkem studenta od mateřské školy až po vysokou. Jen si představte, že v jednom zařízení budete mít všechny studijní materiály (texty, interaktivní knížky, videa, audia, výukové aplikace), budete se k nim moci vracet, sdílet je apod. Nebylo by to úžasné? Jsem optimista a jsem rád, že mezi učiteli a školami jsou tací, kteří tuto vizi naplňují. Věřím, že postupně bude přibývat více a více učitelů a škol, kteří nebudou vyučovat a používat metody z devatenáctého století, ale ze století jedenadvacátého!
Marek Beránek