ÚVOD / Blog / Jan Bárta: Zážitky z CERNu

Jan Bárta: Zážitky z CERNu

V rámci práce na projektu ITk production database pro CERN jsem měl možnost se v půlce dubna zúčastnit spolu s Markem Beránkem a Václavem Vackem ITk Upgrade Week, který se konal ve Švýcarku v CERNu.
V neděli jsme vyrazili z Prahy a po asi po 900 km dlouhé cestě, v pozdních večerních hodinách, dorazili do areálu CERNu, kde jsme se ubytovali přímo v tamním hotelu. Jde o obrovský oplocený komplex, který leží na Švýcarsko-Francouzských hranicích v krásném Meyrin nedaleko města Ženeva. Když se z areálu podíváte na jakoukoliv stranu, uvidíte hory a nádhernou krajinu, za dobré viditelnosti je vidět dokonce i nejvyšší hora Evropy Mont Blanc.
První den našeho pobytu jsem si musel zařídit registraci, po které jsem obdržel vlastní vstupní kartu, díky které se mohu na další 2 roky pohybovat po areálu. Mnohem “náročnější” byla ale snídaně v jedné ze 2 restaurací v CERNu, která je stejně jako oběd a večeře ve formě švédských stolů, a musím říct, že se stala mým velmi oblíbeným místem :). Poté mi mí průvodci ukázali, co se kde v areálu nachází a vzali mě do kontrolního centra CERNu. Mohl jsem se podívat i do obrovských hal, kde se montovaly jednotlivé díly detektoru i samotného urychlovače částic. Poté jsme se přesunuli do kanceláře, ve které jsme mohli v rámci projektu na databázi pracovat. Večer jsem měl volný, tak jsem se mohl projít po komplexu a kochat výhledem na Mont Blanc.
Následující den mě pan Vacek vzal na prohlídku budov, kde se testují jednotlivé díly detektoru pro urychlovač částic a nejen to. Mohl jsem se z blízka podívat, jak vypadají části detektoru, desky plošných spojů, na které se osazují další součástky, senzory a spousty kabelů, které mají na starost jak přenášení dat nebo přívod energie. Díky rozsáhlým dlouholetým zkušenostem pana Vacka jsem se mohl zeptat na cokoliv, co mě zajímalo a on mi dokázal vždy odpovědět, dokonce na mnoho projektech, které mi ukazoval, sám pracoval. Dále jsem se mohl podívat, jakým způsobem se jednotlivé části spouštěly asi 100 metrů hluboko pod zem obrovskými výtahy. Dolů se člověk dostane však jen v ochranném obleku kvůli radiaci. Nakonec jsem se podíval i do řídícího centra projektu ATLAS, kde za obrovským skleněným panelem můžete sledovat desítky lidí sedících u spousty velkých monitorů, kteří hlídají a analyzují data, která jim z detektoru přicházejí.
Odpoledne jsme měli meeting, kde jsme představili náš pokrok v práci na databázi a řešili možná vylepšení a další specifikace. Na meetingu byl například Andrew Blue z University of Glasgow, který je vedoucí projektové části Strips.
Odpoledne jsem se vydal podívat do nedaleké Ženevy, která je, podle mě, jedním z nejkrásnějších měst vůbec. Prošel jsem si město a večeřel na ostrůvku Île Rousseau v srdci Ženevy s výhledem na proslulé jezero Lac Léman (Ženevské jezero).
Další den jsme pracovali na databázi a byli se podívat na jedné ze stovek přednášek, kde se po prezentuje progres jednotlivých týmů z celého světa, pracujících na projektu ATLAS. Tyto přednášky probíhaly celý týden po areálu v rámci Upgrade Week. Upřímně mě velmi překvapilo, kolik mladých lidí, studentů a vědců je do projektu zapojeno a hlavně to, s jakou vášní a odhodláním na něm pracují.
Čtvrtek 19. dubna byl pro nás nejdůležitější den, probíhal workshop ITkpd, kvůli kterému jsme vlastně do CERNu jeli. Nejdříve měl ráno Marek přednášku o současném stavu databáze a také ukazoval jakým způsobem se aplikace ovládá. Pak následoval workshop, při kterém jsme registrovali nové uživatele a učili je s databází pracovat. Musím říct, že to byl úžasný pocit vidět fungovat v praxi něco, co vyvíjíme. A o to více když nám lidé, co s databází pracovali říkali, co se jim líbí, a co by chtěli dále dodělat, vylepšit a jak byli nadšení, když si v databázi zaregistrovali svoji první součástku.
Tento den, byl i dnem mých 21. narozenin, a příjemným překvapením bylo, když mě Marek s panem Vackem vzali do nedalekého městečka do asijské restaurace na oběd, který byl formou All you can eat, tudíž si člověk mohl nabrat co chtěl, od masa, sushi až po zmrzlinu. Velmi se mi tam líbilo Následoval odpolední meeting, kde Marek a vedoucí pro projektovou část Pixels Richard Bates řešili usilovně zadání a specifikaci pro další vývoj databáze.
Pátek byl posledním dnem, kdy jsme ladili chyby a připomínky z workshopu. V poledne se jen stavili nakoupit klasické suvenýry jako je švýcarská čokoláda nebo francouzský sýr a vydali jsme se na zpáteční cestu do Prahy.
Tímto bych chtěl poděkovat jak Marku Beránkovi i panu Vackovi za možnost spolupráce na tomto projektu, za jejich pomoc a ochotu, za nové zkušenosti, zážitky, ale také kontakty a známosti, které jsem díky této cestě získal.