ÚVOD / Studijní obory / Sylaby / Fitness

Fitness

Po absolvování kurzu budete schopni si vytvořit tréninkový plán, získáte přehled o jednotlivých svalových partií podle anatomie a fyziologie, dostanete přehled o různých programech používaných ve fitness. Předmět je určen těm, kteří chtějí posílit hluboký stabilizační systém (HSS), který je základem správné souhry hluboce položených svalů – prevence před bolestivými zády. HSS - Jedná se o hluboko uložené stabilizační svaly v břišní stěně (příčný sval břišní, vnitřní šikmý břišní sval, paravertebrální svalstvo v okolí páteře, pánevní dno), které při správném zapojení chrání páteř, udržují ji v přirozeném zakřivení a stabilizují pohyby celého těla.

Sylabus předmětu

  1. Hluboký stabilizační systém - Jedná se o hluboko uložené stabilizační svaly v břišní stěně (příčný sval břišní, vnitřní šikmý břišní sval, paravertebrální svalstvo v okolí páteře, pánevní dno), které při správném zapojení chrání páteř, udržují ji v přirozeném zakřivení a stabilizují pohyby celého těla.
  2. Fázické a tonické svaly -Podle funkce lze také svalová vlákna rozdělit na tonická (s tendencí ke zkrácení) a fázická (tendencí k ochabnutí). Strečink a druhy strečinku - dynamický, aktivní, pasivní, PIR, izometrický strečink a statický strečink.
  3. Tepová frekvence a její využití ve fitness - Úroveň intenzity + hodnota tepové frekvence (lehká 50 – 65% MTF, střední 65 – 75% MTF, těžká 75 – 85% MTF, velmi těžká 85 – 92% MTF) MTF (max. tepová frekvence).
  4. Typy tréninku - Silový, funkční, zdravotní, vytrvalostní, explozivní, kruhový.
  5. Superkompenzace – nárůst svalové hmoty (fáze tréninku a odpočinku).
  6. Rozbor problematických svalů, vývojová kineziologie + zdravotní cviky (Vojtova metoda).

Organizace výuky

Prezenční forma

Hodina bude složena s teoretické části, kde se studenti dozvědí zásady správného posilování z anatomického a fyziologického hlediska.
Po teoretické části (cca. 30 min.) bude následovat část praktická a studenti se aktivně zapojí do tréninkové jednotky. Před vlastním cvičením budou podrobně popsány cviky tréninkové jednotky s cílem, nebo významem cviku a zaměřením na danou svalovou partii. Poté následuje aktivní trénink (cca 50 – 60 min.), kde budou studenti individuálně vedeni pod dohledem zkušených trenérů.

Kombinovaná forma

Hodina bude složena s teoretické části, kde se studenti dozvědí zásady správného posilování z anatomického a fyziologického hlediska.
Po teoretické části (cca. 30 min.) bude následovat část praktická a studenti se aktivně zapojí do tréninkové jednotky. Před vlastním cvičením budou podrobně popsány cviky tréninkové jednotky s cílem, nebo významem cviku a zaměřením na danou svalovou partii. Poté následuje aktivní trénink (cca 50 – 60 min.), kde budou studenti individuálně vedeni pod dohledem zkušených trenérů.